Vis din støtte til Ukraina

Publisert av Bjørn Andresen den 21.02.24.
Markeringen arrangeres av Ukrainas ambassade i Norge, Den ukrainske forening i Norge og Norsk-ukrainsk venneforening.
Hovedbudskapet vårt er at vi står sammen med Ukraina, og at landet nå må få den støtten som er nødvendig for å ta landet tilbake og få slutt på krigen som har pågått i ti år. Med parolen #StandWithUkraine vil det være markeringer over hele verden og titalls ulike steder i Norge.
Vis at du bryr deg, møt opp utenfor Stortinget og bli med videre på demonstrasjonstoget til Ukrainas plass.
FORELØPIG PROGRAM:
Kl. 11.00 – 12.00 Støttekonsert med ukrainsk musikk og fotoutstilling av Yevhen Malolietka
Kl. 12.00 – 12.45 Demonstrasjon
Velkommen ved arrangørene
Folkemelodi åpner med Ukrainas nasjonalsang
Et minutts stillhet for ofrene i krigen
Appeller fra Ukrainas ambassade i Norge, utenriksminister Espen Barth Eide, stortingsrepresentant Abid Raja, byrådsleder i Oslo Eirik Lae Solberg og andre profilerte politikere.
Kl. 12.45 – 14.00 Demonstrasjonstog til Ukrainas plass. En kort protest mot Russlands krig i Ukraina
Markeringen støttes av en rekke partier og støtteorganisasjoner (listen vil bli løpende oppdatert):
Amnesty
AUF (Arbeidernes ungdomsfylking)
Civita
Den Konservative Studentforening
Den norske Helsingforskomité
Den norske kirke
Den norske Tibet-komité
E&FLT (tidligere forbundene Industri Energi og FLT)
Europabevegelsen
Venstre
YS
----------------
Hvis du har anledning - still opp og vis din støtte!