Ungdomsleiren på tur til Utøya

Publisert av Sverre Norgren den 11.09.23.
Lions ungdomsleir Distrikt 104E på dagstur til Utøya.
17. juni var det sonens dag. En dagstur til Utøya med lunsj, omvisning og seminar. LC Enebakk var ansvarlige for bookingen på Utøya.
Vi var 34 ungdommer fra 21 nasjoner + 6 voksne. Arne og Magnar fra vår klubb. To dyktige undervisere møtte oss på landsiden. Vi ble guidet en rundtur på øya hvor de fortalte om alt det grusomme som hendte 22. juli 2011. Men også om hyggelige ting fra andre sommerleirer. Det ble en sterk opplevelse for oss alle. Mange inntrykk, og her er noen:
Skolestua: Her var det samlet mange 22. juli, men han gikk forbi. Hans plan var å tenne på til slutt.
Hegnhuset: Dette nye huset er bygd i ettertid utenpå kafebygget, som står slik det var 22. juli. Her ble mange skutt, og det er fortsatt kulehull der. Det var laget en tidslinje fra det smalt i Regjeringskvartalet og resten av dagen. Utskrift av SMSer fra ungdommen under angrepet. Sterk kost. Vi samlet oss ved et dikt av Frode Grytten. En indisk gutt leste høyt den engelske versjonen.
Minnesmerke: Minnesmerke hvor alle 69 navn og alder er gravert inn. En av de drepte hadde fødselsdag, og da legger mann ned en rose ved navnet. Guiden leste minneord fra foreldrene og vi hadde 1 minutts stillhet. Jenta ble 14 år.
Til slutt hadde vi en workshop hvor temaet var hatprat. Mange reflekterte svar fra ungdommen.
Magnar
24. juli 2023